Problemy z instalacją ciepłej wody

—> jeśli chcesz wrócić do Spisu Tematów kliknij tutaj <—

Problem ciepłej wody uważam za najważniejszy z opisanych. Przeważył on w kwestii mojego stosunku do dewelopera Wechta. Sam fakt wystąpienia tego typu nieprawidłowości każe się zastanowić czy ten deweloper ma kwalifikacje do budowania czegokolwiek, a sposób obsługi reklamacji był po prostu skandaliczny. Ale po kolei.

Podejrzewać, że coś jest nie tak z instalacją ciepłej wody zacząłem już na etapie wykańczania mieszkania. Gdy tylko zainstalowałem pierwszy kran i zacząłem korzystać z wody zastanowił mnie długi czas oczekiwania na ciepłą wodę. Było to takie podejrzenie intuicyjne, nie wiedziałem wówczas, że istnieją jakieś normy w tym zakresie, ale wydało mi się dziwne, że po odkręceniu maksymalnie kurka ciepłej wody leci zimna woda, a ciepła pojawia się dopiero po około minucie. Wątpliwości swoje zgłosiłem przedstawicielowi dewelopera, który stawił się dokonać pomiaru i stwierdził, że wszystko jest w porządku ponieważ ciepła woda pojawia się w ciągu minuty i tak właśnie nakazuje norma. Nie usatysfakcjonowała mnie ta odpowiedź i wciąż podejrzewałem, że instancja ma jakąś wadę, więc poprosiłem dewelopera o przekazanie normy, wg której instalacja jest prawidłowa gdy ciepła woda występuje po minucie, oraz zacząłem samemu szukać w Internecie właściwych przepisów. Efektem moich poszukiwań było dotarcie do przepisów, które wskazałem w mailu do dewelopera z dnia 15.02.2013

Temat: zgłoszenie zbyt długiego oczekiwania na ciepłą wodę

Treść:

„Witam,

Na wstępie przypominam, że miał Pan w poniedziałek przesłać mi normę dotyczącą dostępu do ciepłej wody. (fragment dotyczący innych usterek)

Odnośnie ciepłej wody wg moich ustaleń zastosowanie ma tu Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

§ 120. 1. W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, w instalacji ciepłej wody powinien być zapewniony stały obieg wody, także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 prowadzących do punktów czerpalnych.
§ 120. 2. Instalacja ciepłej wody powinna zapewniać uzyskanie w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 55°C i nie wyższej niż 60°C, przy czym instalacja ta powinna umożliwiać przeprowadzanie jej okresowej dezynfekcji termicznej przy temperaturze wody nie niższej niż 70°C.

Wg pomiaru którego dokonałem w dniu 15 lutego o godzinie 6:40 w kranie nad umywalką w łazience ciepła woda została uzyskana po spuszczeniu około 6 litrów zimnej wody co zajęło 55 sekund. Ze względów technicznych nie dokonałem pomiaru temperatury wody.

W związku z powyższym wnoszę o niezwłoczne doprowadzenie instalacji do stanu zgodnego z zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie lub przedstawienie i poparcie dowodami innego powodu takiego działania instalacji.

Z poważaniem,”

Na tym etapie sprawa była dla mnie oczywista. Zgodnie z przepisami, od miejsca gdzie kończy się stała cyrkulacja (w tym przypadku skrzynka z licznikami na klatce schodowej) do punktów czerpalnych (kranów) w mieszkaniu objętość rur, w których stoi woda nie może być większa niż 3 litry. Skoro po nocy, a więc gdy cała woda która nie podlegała cyrkulacji wystygła, po odkręceniu ciepłej wody z kranu wypłynęło około 6 litrów zimnej wody zanim pojawiła się ciepła to właśnie taka jest objętość tego układu. Nie był to może zbyt dokładny pomiar, jednak na ten moment nie pomyślałem o tym by dokładnie zmierzyć objętość rur.

18.02.2013 otrzymałem mailem informacje odnośnie instalacji ciepłej wody co trudno nazwać odpowiedzią na mojego maila:

Temat: Ciepła woda – warunki techniczne

Treść:

„Witam

 Poniżej i w załączniku informacje w temacie czasu oczekiwania na ciepłą wodę.

 Z poważaniem

 [dane wrażliwe]

From:  [dane wrażliwe]

Sent: Monday, February 11, 2013 9:13 AM

To:  [dane wrażliwe]

Cc:  [dane wrażliwe]

Subject:

W projekcie „wod .- kan.” Pana  [dane wrażliwe] jest poniższy punkt:

5.0.      Uwagi ogólne

 Przy przejściach przez ściany i stropy rury należy wyposażyć w opaski ognioochronne pęczniejące firmy np. HILTI, Wavin.

Całość robót dotyczących w/w instalacji należy wykonać zgodnie z “Warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych – część II – Instalacje sanitarne i przemysłowe”, „Warunkami technicznymi wykonania i odbioru rurociągów z tworzyw sztucznych” wraz z aktualnie obowiązującymi przepisami bhp i p.poż.

 W załączeniu skan [zal 1.pdf] strony Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru Instalacji Wodociągowych. Patrz punkt 11.9.1

 pozdrawiam

 [dane wrażliwe]

Kierownik Robót”

 

Tak więc odpowiedź dewelopera nic nie wyjaśniła, a ja zacząłem poważniej drążyć temat. Skontaktowałem się z rzeczoznawcą który polecił mi w pierwszej kolejności uzyskać projekt instalacji ciepłej wody o co wystąpiłem mailowo w dniu 5 marca 2013. Dokumentację otrzymałem mailowo w dniu następnym.

Projekt pokazałem rzeczoznawcy, odbyłem z nim kilka rozmów i mimo trudnego kontaktu z tą osobą upewniłem się, że mam rację co do wady.

W dniu 14.03.2013 złożyłem deweloperowi Wezwane do usunięcia wady którego treść można pobrać tutaj ———->załącznik 1<———

Odpowiedź otrzymałem 18.03.2013. Odrzucono w niej moje żądania, a pełna treść pisma do pobrania jest tutaj ———–>załącznik 2<——–

 

Od tego momentu przez około 2 lata nie poruszałem z deweloperem tego tematu, co nie znaczy, że nic nie robiłem. Nie mogłem sprawie poświęcać wiele czasu, ale odbyłem kilka rozmów z prawnikiem, szukałem rzeczoznawcy który sporządził by fachową opinię (okazało się to niełatwe – rzeczoznawcy mają chyba dużo pracy bo wszyscy z którymi rozmawiałem nie byli zbyt zainteresowani zleceniem i nawet nie doczekałem się wyceny usługi), a także zgłosiłem sprawę do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który nie podszedł do sprawy zbyt poważnie i na podstawie oświadczenia dewelopera, że wszystko jest OK zamknął sprawę. Ja cały czas jednak wiedziałem, że racja jest po mojej stronie i, że do tematu jeszcze wrócę.

Należy też nadmienić, że podobny problem zgłaszało wielu mieszkańców, był to temat dużego wątku na forum wspólnoty oraz rozmów na zebraniach wspólnoty. Nikt jednak nie był w stanie zaproponować skutecznego rozwiązania. Nie wiem jak duży jest problem w całym bloku, ale wiem, że dotyczy różnych mieszkań w różnych klatkach. W mojej klatce układ mieszkań na piętrach jest dość powtarzalny, a więc podobną konstrukcję instalacji ciepłej wody ma przynajmniej 7 mieszań.

By powrócić oficjalnie do reklamacji zmotywował mnie wiosną 2015 roku fakt zbliżania się upływu terminu rękojmi na części wspólne budynku a także na moje mieszkanie. Na rocznym zebraniu wspólnoty zostało uzgodnione, że zarząd złoży zbiorcze zestawienie usterek w częściach wspólnych. W tym celu mieliśmy opisać administratorowi znane nam problemy.

Dokonałem dokładniejszych pomiarów objętości instalacji ciepłej wody, przy okazji stwierdzając, że w rzeczywistości zostały zastosowane przewody o innych parametrach niż w projekcie.

W dniu 23 marca 2015 opisałem problem administratorowi i uzyskałem w odpowiedzi informację, że planuje on pozyskanie opinii rzeczoznawcy w tej sprawie. Nie mogąc być pewnym rezultatów tych działań postanowiłem także złożyć indywidualną reklamację.

W dniu 14.04.2015 złożyłem Wezwanie do usunięcia wady, które można pobrać tutaj —->załącznik 3<——–

Odpowiedź otrzymałem 24.04.2015, wynikało z niej, że deweloper nie zmienił przez dwa lata swojego stanowiska. Do pobrania tutaj ——->załącznik 4<————–

Do pisma Wechty ustosunkowałem się w dniu 29.04.2015 ——->załącznik 5<——–

Oczekując na odpowiedź otrzymałem w dniu 8.05.2015 ekspertyzę dotyczącą instalacji ciepłej wody wykonaną na zlecenia administratora przez uprawnionego rzeczoznawcę. Wynikało z niej jednoznacznie, że instalacja jest wykonana niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Poniżej załączam kilka fragmentów dokumentu.

wyciąg z opinii rzeczoznawcy

 

Ekspertyza ta została również złożona deweloperowi przez zarząd wspólnoty jako zgłoszenie wady.

Na pismo z dnia 29 kwietnia nie otrzymywałem odpowiedzi przez dłuższy czas upominając się o nią mailowo, by ostatecznie w dniu 25.05.2015 wysłać maila o następującej treści:

Wobec braku odpowiedzi rozumiem, że uznali Państwo reklamację.

Proszę zatem o informacje o planowanym terminie i sposobie usunięcia niezgodności instalacji ciepłej wody z przepisami.

Z poważaniem,”

Na którego otrzymałem odpowiedź w dniu 27.05.2015 o następującej treści:

Sz. Panie

 W temacie poprawienia jakości ciepłej wody informujemy, że pod koniec tygodnia będziemy mieć spotkanie z projektantem instalacji wod. kan. z którym ustalimy sposób wykonania przeróbek, które przyśpieszą wypływ ciepłej wody u Pana w mieszkaniu.

 Z poważaniem

Niewiele później również ze strony administratora dotarły do mnie informacje, że deweloper odpuszcza i uznaje reklamację. Przypomnę, że od momentu gdy pierwszy raz wskazałem Wechcie dokładnie jaki przepis nie jest spełniony przez instalację minęły ponad dwa lata.

Kolejne kilka tygodni minęło na oczekiwaniu na usunięcie usterki. W dniu 29.07.2015 administrator poinformował mailowo o planowanych pracach:

Szanowni Państwo,

W dniu jutrzejszym firma Wechta rozpoczyna prace związane z wykonaniem nowego pionu ciepłej wody i cyrkulacji w klatce C budynku przy ul. K. Potockiej 51 w Poznaniu. Pierwszy etap czyli otworowanie stropów wykonają w dniach 30 i 31.07.2015r.

Następnie od poniedziałku 03.08.2015 rozpoczną się prace związane z wykonywaniem pionu i jego zabudową. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to 14.08.2015.

Po ustaleniu konkretnego dnia przełączania cyrkulacji i ciepłej wody ze starego do nowego pionu zostaniecie Państwo odrębnie poinformowani bowiem wówczas nie będzie w klatce C ciepłej wody od godziny 8.00 do godziny 18.00.

Informuję także iż w związku z powyższymi pracami firma Wechta będzie korzystać odpłatnie z prądu administracyjnego z szacht elektrycznych, za które zostanie obciążona kosztami.

 Z poważaniem

Zarządca

Zasadniczo prace przebiegły zgodnie z tym harmonogramem z pewnymi odstępstwami. Moje mieszkanie zostało podłączone do nowego pionu we wskazanym terminie jednak prace wykończeniowe na klatce nie zostały dokończone. Poniżej zdjęcie jak wyglądał nowy pion w dniu 15.10.2015 roku a więc 2 miesiące po teoretycznym zakończeniu prac. Na dzień publikacji tego wpisu nie wiem jak i kiedy zostanie to dokończone.

20151015_152302

Ponadto na przełomie lipca i sierpnia do nowej instalacji zostało podłączone tylko moje mieszkanie. Pozostałe 6 mieszkań w tej linii na poszczególnych piętrach zostało przełączone do nowego pionu dopiero w połowie października. Nie znam przyczyny takiego przebiegu prac.

Nowy pion został wybudowany znacznie bliżej mojego mieszkania niż było to do tej pory i różnica w dostępie do ciepłej wody jest zauważalna. Objętość układu bez cyrkulacji spadła poniżej 3 litrów.

Trudno jakoś konstruktywnie podsumować wydarzenia tych 2,5 roku. Prawidłową reklamację, powołując się na właściwe przepisy złożyłem w marcu 2013 roku, a naprawa została dokonana w sierpniu 2015 po długiej walce. Analiza odpowiedzi dewelopera i argumentów jakich używał by odrzucić reklamację prowadzi do wniosków, że albo nie ma pojęcia o budownictwie i wówczas nie powinien się tym zajmować, albo świadomie odrzucał zasadną reklamację by zaoszczędzić na kosztownej naprawie i wówczas nie powinien się zajmować w ogóle żadną działalnością. Pewnie nigdy się nie dowiem jak było naprawdę, ale zachowanie dewelopera uważam za skandaliczne i w mojej opinii na rynku nie powinno być miejsca dla firm z takim podejściem. Każdy ma prawo popełnić błąd (o ile faktycznie był to błąd a nie celowe działanie od początku), ale jeśli już klient ten błąd wykrył to ponad 2 letnie unikanie odpowiedzialności jest nie do zaakceptowania.

W bloku wciąż pozostało wiele mieszkań które mają analogiczny problem. Nie wiem jakie szanse mają mieszkańcy na poprawę, ale ja się cieszę, że dzięki mojemu uporowi problem został rozwiązany przynajmniej u mnie. Teraz czas na walkę o odszkodowanie za zawyżone zużycie wody przez 2,5 roku.

Adnotacja z dnia 7 grudnia 2015. Udało się dziś odzyskać zwrot kosztów za zawyżone zużycie wody. Wprawdzie Wechta na wezwanie zareagowała z lekkim opóźnieniem, ale przynajmniej oddali z odsetkami. Trwają też prace przy wykończeniu pionu.

—> jeśli chcesz wrócić do Spisu Tematów kliknij tutaj <—

Problemy z instalacją ciepłej wody

9 uwag do wpisu “Problemy z instalacją ciepłej wody

  1. Ryszard Witczak pisze:

    Super! Jest pan wielkim wojownikiem:) ja teraz też przechodzę przez to ze swoim administratorem i pana artykuł bardzo będzie mi pomocny:) Pozdrawiam

    Polubienie

    1. Życzę powodzenia, mam nadzieję, że moje przejścia jakoś pomogą i być może pisma będą mogły posłużyć za wzór. A może będzie Pan miał więcej szczęścia i odpowiednie osoby przyznają się do błędu, a nie jak w moim przypadku będą do końca udawać że przepisy nie istnieją.

      Polubienie

      1. Ryszard Witczak pisze:

        Oj tak, tak, chodzi właśnie o te pisma, moja wojna dopiero się zaczęła! Mam bardzo krnąbrną i niesympatyczną administratorkę naszej Wspólnoty, ale zarząd i ona to „kolesiostwo” czuje się bezkarna i rządzi się jak na swoim, jednak ja mam podobny charakter chyba do pana:) i walczę z tym chamstwem! U mnie sytuacja z tą wodą może nie jest aż tak drastyczna jak była u pana, ale te trzy litry wody zimnej zlatuje zanim nieśmiało pojawi się letnia, bardzo mnie to irytuje i wkurza że takie marnotrawstwo i wylewam do ścieków dobrą wodę, płacąc też za ściek! Ale ta pani się tym wcale nie przejmuje uważa że jest dobrze! Instalacja jest nowa ruszyła pod koniec zeszłego roku, ale robiła ją firma wyłowiona przez p. administrator nie wiadomo skąd? kaloryfery też sknocili musiałem interweniować, same porażki i jeszcze ta woda! Ona założyła administrację po „transformacji” tych urzędów, wcześniej pracowała w państwowej administracji i stamtąd wyniosła te chamskie nawyki. Ja tam się nie daję, kontruję ją, to za moje pieniądze żyje! Rozgryzłem tą całą cyrkulację, pojąłem o co w tym wszystkim chodzi czytając dużo w internecie, moja rurka od cyrkulacji kończy się w przedpokoju, a woda musi jeszcze przez kuchnię rożnymi zawijasami dotrzeć do łazienki, w sumie tej rury będzie ok. 7,5 m, rano lub po dłuższym postoju leci zimna woda. Administratorka która wcale się na tym nie zna na moje pierwsze pismo odpowiedziała mi tak:

        W odpowiedzi na Państwa podanie administrator firma Lokum w porozumieniu z inspektorem nadzoru ds. instalacji c.o. wyjaśnia , że zgodnie z warunkami technicznymi ( Dz. U. poz. 1422 z 2015r) § 120 pkt 2 Instalacja wodociągowa cieplej wody powinna umożliwiać uzyskanie w punktach czerpalnych wody o temperaturze nie niższej ni2 55° C i nie wyższej ni2 60° C.
        Instalacja wodociągowa zainstalowana w Państwa lokalu zapewnia uzyskanie cieplej wody w w/w granicach temperatur.
        § 120 pkt.1 W budynkach , z wyjątkiem jednorodzinnych , zagrodowych i rekreacji indywidualnej , w instalacji ciepłej wody powinien byc zapewniony stały obieg wody , także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3m sześć. prowadzących do punktów czerpalnych .
        Zamontowana instalacja , spełnia wymogi techniczne i nie ma podstaw do zmiany położenia instalacji w Państwa lokalu.
        Ona nie rozumie § 120 pkt.1 że w tych przewodach w których stoi 3 m sześć. wody powinna hulać cyrkulacja!!!
        Dziękuję panu za odpowiedź, Pozdrawiam Rysiek:)

        Polubienie

  2. Leon Zawodowiec pisze:

    Gościu, jesteś mistrzem. Super robota, nie tradycyjne hejtowanie na epoznań tylko rzeczowo konkretnie i przede wszystkim z dowodami. Przeczytałem to jakiś rok temu i pomogło mi to podjąć decyzję żeby nie kupować od WECHTY i co się okazało? Nie dostali pozwolenia na użytkowanie tego budynku i terez byłbym w niezłej dupie. Dzięki wielkie, pewnie kosztowało Cię to dużo czasu (bo nawet przeczytanie pochłonęło dwa wieczory), ale warto było. Może dzięki temu upadnie ten pseudodeweloper. Ja odradzam wszystkim znajomym zakupy u Wechty a jak mają wątpliwości to podsyłam ten link. Wiem, że przynajmniej kilka osób z moich znajmych odpuściło sobie ich inwestycje, więc pewnie w skali Poznania stracili setki klientów.

    Polubione przez 1 osoba

  3. czeroo pisze:

    U mnie jest podobna sytuacja w nowym mieszkaniu. Ponad 4 litry wody leci zanim pojawi się ciepła. Woda bardzo gorąca, czyli pewnie 55-50 stopni pojawia się po około 55 sekundach. Czy mógłby mi Pan jak laikowi wytłumaczyć wykładnię tego paragrafu 120 pkt 1? Nie do końca mogę zrozumieć, jak można z jego treści wyinterpretować zasadę, ze po 3 litrach wody zimnej powinna pojawić się ciepła. Mylące jest Dla mnie użycie słowa „także”. Czy stała cyrkulacja/ stały obieg cieplej wody powinien być zapewniony nawet w przypadku, gdy objętość rury ma mniej niż 3dm3?

    Polubienie

    1. Stała cyrkulacja jest w pionie, czyli przez cały budynek pionowo przez wszystkie kondygnacje w szachcie tam gdzie są liczniki. Z tego miejsca rury od liczników prowadzą wodę do mieszkań, ale tam już nie ma cyrkulacji. Woda po przekroczeniu licznika jeśli nie mamy odkręconego kranu to jest tam i stygnie, dlatego gdy po jakimś czasie odkręcimy kran ta zimna już woda musi najpierw zlecieć i dopiero przepchnie ją nowa ciepła z pionu w którym cały czas krąży. Tak więc ten odcinek od licznika do kranu nie może mieścić w sobie więcej niż 3 litry wody. Gdyby mieścił więcej powinno być to tak skonstruowane by ta woda też cyrkulowała ciepła. Ponieważ nie jest to dobre i łatwe technicznie rozwiązanie w bloku powinno się wykonać tyle pionów i w takiej odległości od mieszkań by te instalacje bez cyrkulacji nie przekraczały 3 litrów, ale nie każdemu deweloperowi to się z różnych powodów udaje. A jaki to deweloper?

      Polubienie

  4. czeroo pisze:

    Dzięki za wyjaśnienie. Monday Development. Problemem jest również bardzo niskie ciśnienie cieplej wody, przy ogromnym ciśnieniu wody zimnej .

    Polubienie

    1. Trzeba walczyć deweloperowi nie wolno odpuścić. Życzę by umieli się przyznać do błędu, a nie tak jak Wechta i skutecznie naprawili problem. Problemu z ciśnieniem nie potrafię wyjaśnić.

      Polubienie

Dodaj komentarz